Apakah hukum seorang suami gemar menghisap payu dara isteri sambil terminum susunya sewaktu melaksanakan korelasi seks. Ini kerana suami saya amat gemar melaksanakan perbuatan tersebut dan saya juga menikmatinya. Pada masa yang sama, saya menyusukan anak perempuan berusia 10 bulan.
JAWAPAN:
Persetubuhan antara seorang lelaki dan perempuan menjadi halal melalui janji nikah yang sah. Nikah yang sah menjadi portfolio untuk mengadakan persetubuhan. Islam menghalalkannya dengan nikah dan mengharamkannya bagi mereka yang tidak bernikah.
Melalui perkahwinan tertunailah segala harapan seorang lelaki dan harapan seorang wanita. Fitrah semulajadi insan telah dilengkapkan dengan harapan ini. Mereka yang hidup dengan menahan dan mengorbankan harapan fitrah nafsunya berhadapan dengan pelbagai masalah di antaranya; psikologi yang terganggu, ketidakstabilan emosi, seterusnya membawa masalah dalam kehidupan seharian.
Dalam hal ini, Islam memberi ruang untuk seseorang itu menikmati harapan nafsunya dengan izin syarak. Namun sebagai hamba yang diciptakan untuk mematuhi perintah Yang Mahakuasa maka cara dan etika dalam mengadakan korelasi suami isteri perlu dijaga.
Ini kerana jimak juga dikira sebagai ibadat. Dalam surah al-Baqarah, Yang Mahakuasa s.w.t. berfirman yang bermaksud, Isteri-isteri kau yaitu sebagai kebun tanaman kamu, oleh itu datangilah kebun tanaman kau menurut cara yang kau sukai dan sediakanlah (amal-amal yang baik) untuk diri kau dan bertakwalah kepada Yang Mahakuasa serta ketahuilah sebetulnya kau akan menemui-Nya (pada hari alam abadi kelak). Dan berilah khabar bangga (wahai Muhammad) kepada orang-orang yang beriman.
Dalam ayat ini Yang Mahakuasa s.w.t. menggambarkan sebagai ladang atau kebun itu dengan tatacara yang beradab, walaupun ayat ini menyatakan datanglah kepada isteri-isteri kau mengikut kau suka.
Mengikut al-Raghib al-Asfahani, makna kebun itu yaitu kawasan kau menanam benih zuriat kamu.
Al-Jauhariy menegaskan bahawa “kebun dalam ayat ini yaitu satu perumpamaan” manakala Ibn Abbas r.a. berpendapat: “siramlah tanaman kau di mana ia boleh tumbuh”.
Allah menunjukkan kebebasan bagi suami isteri untuk menikmati jimak sesuai dengan kaedah dan cara yang dianggap sesuai menurut syarak. Maksudnya memenuhi kepuasan nafsu dengan tidak melampaui nilai dan adab.
Namun begitu, Islam juga menggariskan batas-batas jimak tersebut, menyerupai dilarang menjimak isteri saat haid atau nifas, dilarang menjimak dubur isteri dan lain-lain.
Mengenai problem terminum susu isteri saat bersetubuh sama ada secara sengaja atau sebaliknya. Harus menghisap payu dara isteri saat berjimak, tetapi bila isteri dalam tempoh menyusukan anak yaitu lebih baik tidak menghisapnya hingga terminum susu dari badan isteri.
Ini kerana mungkin lisan si suami boleh membawa basil dan anak yang menghisap susu itu boleh terdedah kepada sebarang jangkitan kuman.
Perkara yang kedua ialah susu itu hak si anak dan bukan hak si suami. Walaupun dengan meminum susu si isteri tidak menimbulkan lelaki itu bapa susuan.
Sekiranya perbuatan suami itu membawa mudarat kepada bayi dengan jangkitan basil atau susu berkurangan, maka hukumnya haram - Rezekikujua.
Sumber http://ohviral.blogspot.co.id/
Dalam ayat ini Yang Mahakuasa s.w.t. menggambarkan sebagai ladang atau kebun itu dengan tatacara yang beradab, walaupun ayat ini menyatakan datanglah kepada isteri-isteri kau mengikut kau suka.
Mengikut al-Raghib al-Asfahani, makna kebun itu yaitu kawasan kau menanam benih zuriat kamu.
Al-Jauhariy menegaskan bahawa “kebun dalam ayat ini yaitu satu perumpamaan” manakala Ibn Abbas r.a. berpendapat: “siramlah tanaman kau di mana ia boleh tumbuh”.
Allah menunjukkan kebebasan bagi suami isteri untuk menikmati jimak sesuai dengan kaedah dan cara yang dianggap sesuai menurut syarak. Maksudnya memenuhi kepuasan nafsu dengan tidak melampaui nilai dan adab.
Namun begitu, Islam juga menggariskan batas-batas jimak tersebut, menyerupai dilarang menjimak isteri saat haid atau nifas, dilarang menjimak dubur isteri dan lain-lain.
Mengenai problem terminum susu isteri saat bersetubuh sama ada secara sengaja atau sebaliknya. Harus menghisap payu dara isteri saat berjimak, tetapi bila isteri dalam tempoh menyusukan anak yaitu lebih baik tidak menghisapnya hingga terminum susu dari badan isteri.
Ini kerana mungkin lisan si suami boleh membawa basil dan anak yang menghisap susu itu boleh terdedah kepada sebarang jangkitan kuman.
Perkara yang kedua ialah susu itu hak si anak dan bukan hak si suami. Walaupun dengan meminum susu si isteri tidak menimbulkan lelaki itu bapa susuan.
Sekiranya perbuatan suami itu membawa mudarat kepada bayi dengan jangkitan basil atau susu berkurangan, maka hukumnya haram - Rezekikujua.
0 Response to "Wajib tahu !! Jenis payudara isteri yang haram disentuh suami"
Posting Komentar